niedziela, 1 marca 2015

21. Kapitał spółki i prezydent Soska

Zakład Wodociągów i Kanalizacji również wywiązał się z obowiązku udzielenia mi informacji. Pierwsza, o którą prosiłam, dotyczyła podwyższenia kapitału spółki. Z porównań uchwał rady miasta i wpisów do KRS wychodziła mi kaszanka. Pocieszył mnie  dr Gonet: 
Jeśli chodzi o rolę Rady Gminy w podnoszeniu kapitału, to RG powinna podjąć jedną ogólną uchwałę określającą zasady podnoszenia kapitału w spółkach. Jeśli takiej nie podjęła, to każdorazowo powinna podejmować uchwały o podniesieniu kapitału. Ważne jest tu słowo "powinna". Prawo nie przewiduje, że w przypadku braku takiej uchwały RG, podwyższenie kapitału jest nieważne. Tak więc pewnie zdarza się tak, że rady gminy takich uchwał nie podejmują - stąd może wynikać różnica pomiędzy informacjami z uchwał RG, a informacją o aktualnej wysokości kapitału zakładowego zapisaną w KRS.
Kiedy dotarły do mnie akty notarialne, mogłam je porównać ze stosownymi uchwałami rady miasta.  I już na wstępie potknęłam się o kwoty. Rada miasta przekazywała mienie na jedną kwotę, a w KRS pojawiała się druga - tytułem podwyższenia kapitału spółki. Wynikało to z faktu, iż jeden udział w spółce kosztuje 500 zł. Jeśli przekazywane spółce mienie wyceniono na 950 zł, to dawało to tylko jeden udział. Czyli 950=500. Zbulwersowałam się od razu, bo z dodawania kwot brakowało mi ponad 1,5 mln w pierwszym tylko podwyższeniu kapitału, wzięłam się więc za kalkulator i stworzyłam sobie arkusz, który pozwolił mi to posprawdzać. Różnica między mieniem wydanym przez miasto spółce, a kwotą podwyższenia kapitału wyniosła 36.886,00 PLN. Dużo, ale do brakującego 1,5 mln jeszcze trochę zostało. Zaczęłam zatem porównywać kwoty, na jakie wyceniono poszczególne pozycje w uchwale rady miasta, z tymi w akcie notarialnym. I tu znalazłam (zastrzegam, że na razie, bez przeanalizowania całości), że w Uchwale nr IV/63/03 Rady Miasta Szczecin z dnia 24.03.2003 roku, kanalizacja na osiedlu Płonia - ulica Dębowa wyceniona jest całościowo na 1.024.877,00 PLN, a w akcie notarialnym z dnia 09.06.2004 ma ona wartość 578.437,00 PLN.  Ponieważ akt ten zawiera ponad 150 pozycji typu rury, kanały i zbiorniki wodne, porównanie i przeszukanie tego zajmie mi sporo czasu. Postanowiłam to odłożyć, bo wiążą mnie terminy dotyczące monitoringu. Kiedy zakończę prace niezbędne do przygotowania raportu, albo kiedy pojawią się jakieś przestoje wynikające z oczekiwania na odpowiedź spółki lub urzędu miasta, przeszukam cały akt notarialny i porównam go z uchwałą rady miasta pozycja po pozycji. Być może gdzieś jeszcze pojawi się coś, co uzupełni kanalizację w Płoni o brakującą kwotę.
Uspokoję tych, których zbulwersowała różnica powstała po zamianie majątku miasta na udziały w spółce. Jak się dokopałam, przekazana została tym samym aktem notarialnym na kapitał zapasowy spółki. Jest on przeznaczony na pokrywanie strat, które spółka przynosi. Spółki mają obowiązek tworzenia takiego kapitału, więc ciśnienie mi opadło. :) Mam nadzieję, że Wam również. Choć z moich obliczeń wynika, że gdybyśmy nie przeliczali przekazanego mienia na poziomie jednego komputera, tylko po kwocie całościowej, mielibyśmy (jako udziałowiec w spółce) 73 akcje, a na kapitał zapasowy byłoby trzeba przekazać tylko 386,00 PLN. Jest różnica, prawda?

ZWiK odpowiada mi metodycznie, wniosek po wniosku. W drugim prosiłam o dokument, na podstawie którego członkiem rady nadzorczej został prezydent Krzysztof Soska. Otrzymałam Uchwałę nr 32/2011 z dnia 01.12.2011 r. Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki ZWiK sp. z o.o., w której Przewodniczący Zgromadzenia Wspólników, Piotr Krzystek POWOŁUJE pana Krzysztofa Soskę do składu Rady Nadzorczej Spółki ZWiK sp. z o.o. Jak może pamiętacie, aby członek zarządu miasta mógł zasiadać w radzie nadzorczej spółki, musi być ZGŁOSZONY do niej  przez Skarb Państwa (czyli prezydenta):
Zakaz zajmowania stanowisk w organach spółek, o którym mowa w art. 4 pkt 1, nie dotyczy osób wymienionych w art. 2 pkt 1, 2 i 6–10, o ile zostały zgłoszone do objęcia takich stanowisk w spółce prawa handlowego przez: Skarb Państwa, inne państwowe osoby prawne, spółki, w których udział Skarbu Państwa przekracza 50 % kapitału zakładowego lub 50 % liczby akcji, jednostki samorządu terytorialnego, ich związki lub inne osoby prawne jednostek samorządu terytorialnego; osoby te nie mogą zostać zgłoszone do więcej niż dwóch spółek prawa handlowego z udziałem podmiotów zgłaszających te osoby.
 Czyli najpierw powinno być zgłoszenie przez prezydenta, a potem powołanie przez zgromadzenie wspólników. Brakuje mi zatem dokumentu zgłoszenia i to będzie kolejny mój wniosek do Biura Nadzoru Właścicielskiego, ponieważ przeglądając zarządzenia prezydenta z 2011 roku nie znalazłam w nich informacji o zgłoszeniu prezydenta Soski. Być może nieuważnie szukałam - jeszcze będę się tym dzisiaj zajmowała. Wyszukiwarka na szczecińskim BIP-ie nie działa, albo zarządzenia nie ma :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz