Specjaliści z Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska wsparli mnie swoją wiedzą i doświadczeniem i pisma poszły do ZWiK.
Pierwsze brzmiało:
Podmiot
zobowiązany:
Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.
ul. Golisza 10
71-682 Szczecin
Wniosek o ponowne
rozpatrzenie sprawy
Na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6
września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2014 r., poz.
782; dalej jako: „u.d.i.p.”) wnoszę odwołanie od decyzji Zakładu Wodociągów i
Kanalizacji sp. z o.o. z
30 marca 2015 r., znak SEK_DO_DW/006894/15, w przedmiocie odmowy udzielenia
informacji publicznej.
Zarzucając naruszenie art. 61
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 1997 Nr 78. Poz. 483 ze zm.),
art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września
2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. 2014 poz. 782) przez
nieudzielenie informacji publicznej, wnoszę
o:
1.
Uchylenie
decyzji w całości.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z 20 lutego 2015 r.
zwróciłam się o udostępnienie informacji publicznej w zakresie wykazania
pracowników spółki. W odpowiedzi na wniosek pismem z dnia 05 marca 2015 przedłużono
termin do udostępnienia informacji publicznej, po czym decyzją z 30 marca 2014
r. nastąpiła odmowa udostępnienia informacji publicznej.
W
pierwszym zakresie wskazuję, iż ustawodawca nie przewidział możliwości
przedłużenia terminu do wykonania wniosku w postaci wydania decyzji odmownej.
Art. 13 ust. 1 u.d.i.p. przewiduje, iż
wniosek winien zostać wykonany w terminie niezwłocznie do 14 dni. W sytuacji
określonej w art. 13 ust. 2 może być przedłużony termin, a podmiot obowiązany do jej udostępnienia powiadamia w tym terminie o
powodach opóźnienia oraz o terminie, w
jakim udostępni informację, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia
złożenia wniosku. Przepis art. 13 ust. 2 u.d.i.p. nie przewiduje możliwości
przedłużenia terminu do rozpatrzenia wniosku, a jedynie do udostępnienia
informacji publicznej.
W wyniku ostatecznego
rozstrzygnięcia strona przeciwna odmówiła udostępnienia umów, wskazując w
sentencji rozstrzygnięcia art. 5 ust. 1 i 2 u.d.i.p., a nadto art. 22 § 5 Kodeksu pracy oraz wybrane przepisy ustawy
o ochronie danych osobowych.
W pierwszej kolejności wskazuję, iż sama
podstawa prawna wydanej decyzji obarczona jest wadą, która utrudnia rozeznanie
się w rzeczywistych przyczynach odmowy udostępnienia informacji publicznej. Strona
przeciwna powołała się na art. 5 ust. 1 i 2 u.d.i.p. W obu jednostkach redakcyjnych
wskazane zostały różne przyczyny odmowy udostępnienia informacji publicznej, co
jednocześnie wyklucza możliwość jednoczesnego przywołaniu obu podstaw. Przy
czym uzasadnienie decyzji nie wyjaśnia, czy strona przeciwna ma na uwadze np.
ochronę prywatności – art. 5 ust. 2 u.d.i.p.
– czy też może inną tajemnicę ustawowo chronioną w art. 5 ust. 1 u.d.i.p.
Ustawa o ochronie danych osobowych nie może stanowić podstawy do odmowy
udostępnienia informacji publicznej, ponieważ przesłanką odmowy może być
wyłącznie prawo do prywatności. Wystarczy spojrzeć w tym względzie na przepisy
Konstytucji RP, które oddzielnie wskazują na ochronę prywatności – art. 47
Konstytucji RP (art. 5 ust. 2 u.d.i.p.) oraz akt ustawowy związany z ochroną
danych osobowych – art. 51 ust. 5 Konstytucji RP.
Po drugie podnoszę, iż za dosyć osobliwe
należy uznać przywołanie art. 22 § 5 Kodeku pracy, który w żadnym zakresie nie
dotyczy kwestii udostępnienia informacji związanych z zatrudnieniem.
Jednakże
rozstrzygnięcie zmierza jedynie do utrudnienia realizacji konstytucyjnego
uprawnienia związanego z jawnością. Ponieważ przeszukując stronę internetową
spółki bez problemu można uzyskać część wnioskowanych informacji:
·
Helena Kwiatkowska - gł. specjalista ds.
promocji,
·
Tomasz Makowski – rzecznik prasowy,
·
Agnieszka Burak - Główna Księgowa,
·
Dariusz Klonecki – Kierownika Działu
Ekonomiczno-Finansowego,
·
Jadwigę Grajoszek – Kierownik Działu
Księgowości,
·
Lucynę Stróżyk – Dział Księgowości,
·
Ewa Kopyniecka – Dział Ekonomiczno-Finansowy.
Skarżoną
decyzję należałoby raczej ocenić pod względem poświadczenia nieprawdy, ponieważ
spółka nie widzi żadnych przeszkód w podawaniu takich informacji na swoich
stronach. Zatem albo narusza wskazane przez siebie przepisy poprzez samodzielne
publikowanie tych informacji na stronach internetowych – co związane jest z
odpowiedzialnością z art. 51 ustawy o ochronie danych osobowych - albo świadomie
wyłącza jawność wnioskowanych informacji wbrew ciążącemu obowiązkowi, za co
groiz odpowiedzialność z art. 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Wobec powyższego wniosek jest
uzasadniony.
Drugie pismo jest podobne, Przygotowuję dokumentację zdjęciową, ponieważ nie ma możliwości wstawiania na tym blogu plików PDF. Chcę, by fotografie całej korespondencji między mną a Biurem Nadzoru Właścicielskiego oraz między mną a ZWiK była dla Was do wglądu. Może się komuś przyda.
W Gazecie Wyborczej pojawił się kolejny artykuł dotyczący NiOL - jednej ze szczecińskich spółek komunalnych. Radni jakby się obudzili i mam nadzieję, że jakoś solidniej wezmą się za pozyskiwanie wiedzy na temat tego, jak te spółki gospodarują komunalnym mieniem. To nasze pieniądze. Nie stać nas na niewiedzę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz