poniedziałek, 26 stycznia 2015

3. Zasady pracy

Deklaruję od razu, żeby nie było nieporozumień, że monitoring szczecińskich spółek komunalnych wykonuję jako osoba fizyczna. Nie jestem członkiem stowarzyszenia Sieć Obywatelska, nie występuję w ich imieniu, aczkolwiek korzystam z ich pomocy, jak również ze wsparcia grupy, w której uczyłam się zasad prowadzenia monitoringu administracji publicznej. Wszelkie pretensje proszę kierować do mnie osobiście, lub za pośrednictwem maila inkubatorkulturyotwartosci@gmail.com
Aczkolwiek nie ukrywam, że dołożę wszelkich starań, by wszyscy -  środowisko watchdogowe, mój świeżo założony pruszkowski "gang", krewni i znajomi, mieszkańcy miasta, urzędnicy -  mogli być zadowoleni z wykonanej przeze mnie pracy.

Poniżej wklejam Kartę Zasad Organizacji Monitorujących Administrację Publiczną. Na szczegółową analizą tego dokumentu poświęciliśmy w piątek (23.01.201) kilka dobrych godzin. Mimo różnorodności ekipy w kwestii pochodzenia, wzrostu, koloru włosów i bród (u tych, którzy je posiadali), zgodnie uznaliśmy, że bez przestrzegania tych zasad niemożliwe jest rzetelne prowadzenie monitoringu. Niektórzy dopisali sobie nawet jeszcze kilka dodatkowych punktów, które mają doprowadzić wręcz do zaprzyjaźnienia się z własnym urzędem gminy, czego życzymy wszystkim serdecznie i za co trzymamy kciuki.




Karta zasad organizacji monitorujących działalność administracji publicznej
W imieniu swoich członków organizacje pozarządowe – zgodnie z zapisanymi w Konstytucji zasadami „dialogu społecznego” i „pomocniczości” pragną być partnerem rządu i samorządów wszystkich szczebli poprzez artykułowanie potrzeb i wartości wspólnot, w których działają, uczestniczenie w realizowaniu działań podejmowanych na rzecz wspólnoty oraz pomoc w formułowaniu celów polityki społecznej i kierunków rozwoju.
Jednak partnerstwo pomiędzy organizacjami a administracją jest możliwe jedynie wtedy, gdy istnieje nie tylko dobra wola współpracy, ale również mechanizmy wzajemnej kontroli. Stąd też konieczność istnienia organizacji prowadzących monitoring, który jest zaplanowanym, usystematyzowanym i prowadzonym według przyjętego schematu badaniem wybranego fragmentu funkcjonowania administracji publicznej w celu określenia, na ile stosowane procedury są zgodne z prawem (zarówno z Konstytucją RP i prawem międzynarodowym, jak i prawami niższego rzędu) oraz na ile rzeczywiście wykorzystywane są na rzecz „dobra wspólnego”.
Podstawowe zasady:
Obiektywność
Monitoring jest metodą dochodzenia do rzetelnej i obiektywnej wiedzy na temat zasad i efektów działania administracji publicznej i nie może być traktowany wyłącznie instrumentalnie, jako sposób udowadniania z góry założonej tezy. Oznacza to, że w swoich działaniach organizacja i jej przedstawiciele winni wyżej stawiać prawdę ponad doraźną skuteczność czy interes własnej organizacji.
Działalność dla dobra wspólnego
Monitoring jest elementem wpływania na poprawę funkcjonowania społeczności lokalnych (w tym ochrony środowiska naturalnego), a nie tylko narzędziem badawczym. Oznacza to, że nie powinien być, poza skrajnymi przypadkami, jedynie formą krytyki, ale próbą rozpoczęcia procesu negocjacji i wspólnych działań na rzecz poprawy istniejącej sytuacji.
Jawność
Organizacje kontrolujące muszą ze szczególną troską dbać o jawność swoich działań i unikać sytuacji, w których ich działania mogłyby być postrzegane jako nieetyczne, a ich obiektywizm poddany w wątpliwość.
Rzetelność
Osiągnięcie celów przyjętych przez organizację wymaga konsekwentnego i kompetentnego działania. Dlatego organizacje powinny podejmować zadania na miarę kompetencji i możliwości, wywiązywać się z umów i zobowiązań, dbać o wysoką jakość realizowanych działań.

Punkt „rzetelność” został dodany podczas przygotowywania Deklaracji zachowania przejrzystości na poziomie regionalnym – wytyczne do działania dla administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych
źródło www.watchdog.org.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz