wtorek, 27 stycznia 2015

4. Pierwsze dane, czyli próbuję wypełnić metryczkę.

Jak przystało na osobę zajętą, od razu po powrocie wzięłam się za pracę. Przygotowałam sobie osobisty harmonogram działań i jako pierwsza pozycja znalazła się w nim konieczność wypełnienia metryczki, czyli ogólnej informacji o naszej gminie i spółce komunalnej, którą wybiorę do monitoringu. Ponieważ jestem początkującym watchdogiem, postanowiłam zacząć spokojnie, ale dokładnie i sumiennie - najpierw jedna spółka, a kiedy przejdę wszystkie etapy i zakończę projekt, wezmę się za kolejne. Oczywiście - jeśli ktoś z Was chciałby równolegle do moich działań poprowadzić monitoring kolejnej spółki komunalnej - serdecznie zapraszam i służę pomocą.

Zatem - zaczęłam od metryczki.
Pierwsze dane, ogólne, znalazłam na oficjalnej stronie miasta . I tu pierwsze zdziwienie - żyłam w przekonaniu, że Szczecin ma około 380 tys. mieszkańców, a w oficjalnych materiałach pojawiła się liczba 406,3 tys. Cieszę się, że różnica między moją wiedzą a rzeczywistością jest na plus. Dowiedziałam się też, że nasza metropolia (a co? :P) zajmuje obszar 300,55 km2  i jest trzecim pod względem powierzchni miastem w Polsce.
Kolejnym krokiem było zainteresowanie się spółkami komunalnymi, które mają być przedmiotem prowadzonego przeze mnie monitoringu. Zgodnie z podpowiedziami, ale i ze zdrowym rozsądkiem, znalazłam szczeciński BIP. Tam, w zakładce "Spółki z udziałem miasta", odnalazłam wszystkie spółki z miejskim kapitałem. Skupię się tylko na tych ze 100% udziałem miasta, żebym nie musiała toczyć batalii o informacje z udziałowcami.  Już na początku okazało się, że jest co najmniej kilka, które mnie zainteresowały. Wybór tej jednej jedynej jest naprawdę trudny, ale przy okazji znalazłam różne ciekawe informacje.

Dygresja na temat BIP -wygląda obficie, zakładki są intuicyjne, pierwsze zanurzenie się w potoku informacyjnym płynącym z Urzędu Miasta jest procesem przyjemnym i dużo obiecuje. Czy w ciągu całego procesu monitorowania będę równie zbudowana - zobaczymy.

Z wykazu spółek dowiedziałam się między innymi, że w mieście są trzy firmy z udziałem gminnego majątku, których działalność polega na odbiorze i unieszkodliwianiu odpadów. W jednej gmina jest jedynym właścicielem - Zakład Unieszkodliwiania Odpadów sp. z o.o - 100% udziału gminy, w drugiej ma 51% udziałów - Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania sp. z o.o., a w kolejnej - 1% - Remondis Szczecin sp. z o.o.
Znalazłam także dwie firmy, których celem jest wspieranie przedsięwzięć gospodarczych poprzez pożyczki i poręczenia. Jedna z nich ma 100% udział miasta -  Fundusz Wspierania Rozwoju Gospodarczego Miasta Szczecina sp. z o.o., w drugiej jest 98,40% udziału miasta - Szczeciński Fundusz Pożyczkowy sp. z o.o.  Obie firmy mają identyczny skład zarządu i rady nadzorczej, zgodnie z danymi z dnia 26.01.2014 umieszczonymi w BIP.  Zainteresowało mnie to i postanowiłam sprawdzić, jak to jest w innych spółkach. Przy okazji dołączyłam do listy naszych radnych i władze miasta Szczecin.

lp. Nazwisko i imię Pełniona funkcja Gdzie
1 Adamarek Paweł Członek Zarządu ZMPSiŚ nr 18
  Adamarek Paweł Przewodniczący Zarządu SWM nr 19
2 Chochulski Beniamin Prezes Zarządu ZWIK nr 12
  Chochulski Beniamin Sekretarz Zarządu SWM nr 19
3 Hozer Józef Rada Nadzorcza FWRGMS nr 9
  Hozer Józef Rada Nadzorcza SFP nr 10
4 Jagielski Janusz Radny Szczecin
  Jagielski Janusz Rada Nadzorcza ZWIK nr 12
5 Kądziołka Mariusz Wiceprezydent Miasta Szczecin
  Kądziołka Mariusz Z-ca Przewodniczącego SWM nr 19
6 Krukowski Marcin Prezes Zarządu FWRGMS nr 9
  Krukowski Marcin Prezes Zarządu SFP nr 10
7 Krzystek Piotr Prezydent Miasta Szczecin
  Krzystek Piotr Rada Nadzorcza ZMPSiŚ nr 18
8 Lachowicz Tomasz Rada Nadzorcza SPPK nr 6
  Lachowicz Tomasz Prezes Zarządu ZUO nr 13
9 Mync Piotr Wiceprezydent Miasta Szczecin
  Mync Piotr Rada Nadzorcza PLSG nr 17
10 Nowak Krzysztof Wiceprezes Zarządu TBSP nr 2
  Nowak Krzysztof Rada Nadzorcza MPO nr 14
11 Soska Krzysztof Wiceprezydent Miasta Szczecin
  Soska Krzysztof Rada Nadzorcza ZWIK nr 12
12 Szot Ryszard Rada Nadzorcza FWRGMS nr 9
  Szot Ryszard Rada Nadzorcza SFP nr 10
13 Wawrzyniak Krystian Rada Nadzorcza STBS nr1
  Wawrzyniak Krystian Prezes Zarządu TSS nr 7
14 Zalewski Zbigniew Rada Nadzorcza FWRGMS nr 9
  Zalewski Zbigniew Rada Nadzorcza SFP nr 10








Zbieram, czytam i analizuję kolejne materiały, by najpóźniej jutro wybrać już konkretną spółkę, której monitoringiem będę się zajmowała.  Nie da się ukryć, że poszukiwania, porównania, czytanie regulacji prawnych (czasem po kilka razy, by pozbyć się wątpliwości) bardzo rozwija. Może ktoś chce się włączyć? :) 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz